dinsdag 1 juni 2021

Leef, er is genoeg

"Er is genoeg voor iedereen." Hoe kom ik dan weer aan dit nummer van Bots? Op een leeg breed strand heb ik dit ook vaak in mijn hoofd. Waarschijnlijk nu door de kauwen. Ze snauwen naar elkaar. Werken ze goed samen om de kraaien en katten bij hun kroost weg te jagen, zijn ze nu hebberig om vogelvoer uit onze tuin te verzamelen.
Soms ga je wat vaker met iemand om of ontmoet je nieuwe mensen. Die leer je dan kennen en eigenlijk leer je ook een stuk van jezelf kennen. Of kijk je op een andere manier naar jezelf. Zo heb ik altijd een liedje in mijn hoofd. Ik sta er mee op.
Naast mijn bed ligt nu het boek 'Leef' over Bibian  Mentel. Lutske Bonsma interviewde en schreef de biografie. Het boek 'Big Magic' lees ik en 'Leef' ligt op de te-lezen-stapel er naast. Elke dag zie ik bij het opstaan met koeienletters Leef staan. Over koeien gesproken. Nee grapje. Hahaa. Heb ik toch al dagen dat lied Leef van André Hazes jr in m'n hoofd. Toch vind ik het hebben van dit soort nummers in mijn hoofd hebben niet zo muzikaal. Ik heb dat ook met carnavalskrakers. Die blijven ook eeuwig in mijn hoofd zitten. Heb daar ook een speciaal plekje voor in mijn hersenen. Het grootste gedeelte van mijn hersenen zit vol met carnavalnummers. En ik heb een hekel aan carnaval. Nu wil ik trouwens alles doen. Zelfs carnaval vieren. Overal zin in! Maakt niet uit, als ik maar mensen kan vastpakken, hossen, dansen, polonaise en zelfs op een rijtje naast elkaar dansen. Met de handtassen er voor. Zoals ze in Anna Paulowna, een dorp hier vlakbij, deden. De naam van de dancing ken ik niet meer. Wel dat dansen. Ik kwam er één keer. Maar alles waar ik op uitgaansgebied ken, dat wil ik. Ook het stomme. Hoezo vond ik de polonaise stom? Hup! Ik doe het zo. Nu.
Het werken begon vandaag op de grond. Ik ging naast de puzzel van gisteren zitten. Verlegde nog wat stukken en besloot het op de grond achter te laten. Ging verder met het naaien van nieuwe collages.
Dat proces heeft een lange aanlooptijd nodig. Eerst veel plaatjes uit prentenboeken knippen. Dan veel puzzelen. Dan heb ik de collages liggen en hebben ze nog inwerktijd nodig om op textiel gezet te worden. Vandaag was daar de tijd. Blij mee.