vrijdag 25 juni 2021

Collage met mens en dier race

In het thema van de expositie Tiergarten bij Kunstuitleen Alkmaar ben ik aan de slag gegaan. Het thema wil de relatie tussen mens en dier belichten. Met name in de relatie tussen mens, dier en de Corona crisis. Wat geven we de dieren en wat krijgen we terug. Omdat ik nu eenmaal veel sprookjesboeken heb begon ik daar prinsen te zoeken. Al m'n sprookjesboeken gehad en kwam tot de conclusie, dit was het niet. Ineens valt mijn oog op een al eerder kapotgescheurd boek met het werk van Rembrandt. De kunstboeken gingen uit de kast en daar was het thema. De bijbel en de dieren. Hoe helder wil je het hebben. Geloof, dieren, troost, zorg, liefde en de ark van Noah ineen. Jezus redt en Maria ook, en anders redden de vissen ons wel. Of, als het waterpeil enorm zal stijgen dan redden de vissen het zonder ons ook wel. De bijbel is ook net een sprookjesboek met praatjes en plaatjes. Geloof het, lees het, leef het of bekijk het.
Deadline junkie noemde ik mezelf gistermiddag in een email richting Kunstuitleen Alkmaar en zo is het. Het sudderen duurt altijd precies tot aan de deadline en dan bam. Racen. Ik hou van volgas. Plankgas. Je zou het niet zeggen. Ik ook niet. Ik doe het.