dinsdag 2 februari 2021

Mussen en mondkapjes

Ze zijn er weer. Of eigenlijk, het is er weer. De mondkapjes fabriek in mij. Sinds begin november heb ik de pagina met mondkapjes van mijn webshop gehaald. Het was er niet meer. De drang om ze dagelijks te maken. Zo af en toe is er het verzoek om mondkapjes. Dit keer was het het duwtje en ik kon weer niet meer stoppen. Dus al een paar dagen bezig met mondkapjes naaien. Ze staan in mijn webwinkel Op.
Ooit las ik dat koolmeesjes best bruut kunnen zijn. Of althans als je hersenen eten bruut vind. Ik wel. Ik las eens dat ze de hersenpan van soortgenoten open kraken en zich tegoed doen aan een hapje grijze massa. Brrrrr. Vanuit mijn atelier heb ik uitzicht op onze berken en kijk tussen het werken door naar de mussen. Nu was er ruzie en ik dacht, dat is zo'n koolmeesjeskraak actie. Wegwezen mussen! Het zag er heftig uit. Een van de mussen had een andere vogel aan de snavel vast, mistig en grijs, dus kon kleuren en soorten niet onderscheiden. Wel zag ik dat de twee vogels elkaar vasthadden met de snavels en dat de ene aan de snavel van de ander bungelde.... Zag er zielig uit. Het duurde kort. Gelukkig ze vlogen allemaal weg. Daarna keerde de rust weer terug. Mijn hart klopte nog even iets sneller.