donderdag 11 november 2021

Kunstvember week twee

In week twee beantwoord ik de vraag welk materiaal ik gebruik en waarom.
Al op de academie maakte ik installaties van tweedehands materialen. In de weekenden en vakanties ging ik op zoek. Door de week nam ik van alles van straat mee. Met name vogelkooitjes gingen mee op de fiets richting de academie aan de Lutmastraat (AHK). Nog steeds gebruik ik tweedehands materialen. Glas, textiel, borduurwerk, sprookjesboeken, prentenboeken, houten kistjes, visgerei zoals dobbers, en meer. Om mijn naaimachine te sparen en mijn ergernis van het brekende draad te voorkomen gebruik ik al jaren alleen nieuw naaigaren van het merk Gütermann.
Voor mijn textielkunst gebruik ik tweedehands damast, servetten, tafellakens en papier. Gekocht of gekregen uit een erfenis, of gift omdat ze horen dat ik blij word van dat soort materialen. Toch word ik meer blij van het moment van zelf ontdekken. Dat sprongetje van geluk. Daar kan geen gift tegenop.
Het papier dat ik gebruik knip ik uit oude prentenboeken. Op mijn werktafel liggen altijd uitgeknipte figuren waar ik dan eerst een collage mee maak en ze daarna op oud textiel naai. 
Ik werk ook met klei, met name gietklei. Nu gebruik ik veel zwartbakkende gietklei. Voor het maken van gietmallen gebruik ik speciale gips. Vigo mallen-maak-gips van Keramikos. Het lijkt nu wel een reclameboodschap in plaats van mij te leren kennen door middel van de materialen die ik gebruik. De glazuur die ik gebruik maak ik van pigmenten gemengd met kant-en-klare glansglazuur voor de temperaturen van 1040 tot 1280 graden. Die glansglazuur heeft een roze pigment die verdwijnt tijdens het bakken. Dat roze is handig om te zien waar al glazuur op zit. Zeker bij het werken met witte gietklei. Dat ik het liefst pigmenten gebruik is omdat ik het leuk vind om uniek glazuur te hebben. De ene keer voeg ik net een schepje meer pigment toe. Zo blijft het een verrassing, voor mezelf als ik de oven na het bakken open doe.
Ik hou ook enorm van glas. Geen idee waarom. Soms is dat ook goed. Altijd eigenlijk. Weet ik veel. Het is zo. Zo hou ik ook van het glas van Kesbeke. Wij eten de augurken en de potten bewaar ik. Ook die van de aardbeienjam van Bonne Maman. Daar bewaar ik kleine priegeldingen in.
En ik hou van water en transparant plastic. Het is niet te verteren. Maar ben er dol op. Toch een verklaring op dit transparante plastic gebruik. Ik denk dat het komt door de ervaring als kind. Vaak in de dierenwinkel van een klasgenoot van de lagere school. De aquariums hoog tot aan het plafond, mooi helder met veel licht en fel gekleurde vissen. Als klanten een vis kochten dan ging er een dot water in een vistransport-zak en dan de (goud)vis er in. Prachtig. Ook hou ik van fluoriserend water. Dat maak ik met marker- stiften en water. Een blacklight (zak)lamp er op en er ontstaat een wonderschoon beeld.