donderdag 25 november 2021

Alles mag wit

Fan van wit. Astrid of Ellis vertelde ooit dat toen Hannie, ook de moeder van Brenda, niet lang meer te leven had, ze naar New York gingen. Soort van als laatste wens. Uiteindelijk gingen ze iets van drie jaren achter elkaar. De reserve tijd leek oneindig. Iets van zestien jaren extra heeft ze gekregen. Niet zestien keer naar New York gegaan overigens. Daar in New York bezochten ze op verzoek van Hannie een winkel met alleen maar witte blousejes. Dat maakte indruk op me. Want ik ben dol op wit. Mijn winkel 'Op' in Schoorl bestond ook uit kunst met als hoofdkleur wit.
Als kind hing ik mijn kledingkast al vol met wit kant en verfde ik de oranje bloempotten wit. Het witte kant van de antieke poppen van mijn moeder waren en zijn ook favoriet. Onze hond was wit. Onze pony Jaimy was wit. Toen ik Mars dertig jaar terug leerde kennen was zijn opoefiets wit. Ik hou van wit. Echt pure liefde en zelfs een soort van verafgoding. Als ik al weet wat dat is.
Bij Kunstuitleen Alkmaar is er nu een expositie met het thema 'Wit'. Marianne Roodenburg, curator van de expositie, gaf over 'Wit' een lezing. Een jaar terug woonde ik ook een lezing van haar over 'Blauw' bij. Deze over 'Wit' daar moest ik naartoe. Eerst een rondje door de expositie en daarna de lezing. Als groot fan van wit viel het me tegen. Het was een droge lezing over feiten. Ik miste de passie. Marianne Roodenburg vertelde de feiten wel vol passie en met een vrolijke noot. Toch vond ik hier niet mijn bondgenoot in de liefde voor wit. Wel een mooie expositie bezocht, dat zeker.
De foto's zijn van het werk van Marjolein Witte, Sander Reijgers, Lieke Zeeman en Maaike Kramer. De expositie 'Wit' bij Kunstuitleen Alkmaar is nog tot 8 januari 2022 te bezoeken. Wat hou ik toch van wit.