donderdag 22 april 2021

Dubbel water op tulpenland

Lammetje cadeau afgeven, zie vorige post, een joekel van een spiegel opgehaald. Daarmee terug naar huis langs de bollenvelden met hyacinten, tulpen en veel narcissen rijden maakt de cirkel mooi rond. Net als de spiegel voor Teun achterin.
Het ruikt verrukkelijk. Het ziet er prachtig uit. Voor het perfecte uitzicht moeten de tulpen nog net iets groter groeien. Met water en zon is dat over een paar dagen geregeld. Knap die natuur.
Terwijl ik naar het spuiten kijk. Hoe het avondlicht over de duinen er prachtig op valt en zelfs af en toe een regenboog geeft, herinner ik me een hoos gif over ons heen tijdens een wandeling met Teun, vorig jaar begin van de lockdown. Wat een troep kwam er over ons heen. Het stonk, we konden het gif proeven. Dat gaat hier elk jaar over de bollenvelden heen.
Met het hyacinten koppen en tulpen bollenpellen, tijdens de schoolvakanties, heb ik honderden en misschien wel duizenden guldens verdient. Een fijne vakantiebaan. Maar niet alleen maar rozengeur en maneschijn of hyacintengeur en zonneschijn hier in bloemenland. Het werken met bloembollen geeft gif vervuiling. Daar ben ik van bewust. Wel een goed voorbeeld van bollenboeren Johanna en John Huiberts in Sint Maartensvlotbrug die het helemaal biologisch doen. Een goed begin een goed voorbeeld doet volgen.
De roze bloesem kreeg ik uit de tuin van Vio, een mooie roze oase in huis.