zondag 29 september 2024

Het Dieren bos

In Dieren ging ik mijn werk en nog vier kratten met glaswerk halen. Mijn twee exposities vaste niet in één keer in mijn auto. Onderweg zie je de natuur veranderen. Vandaag had ik tijd. Dus ging ik nog een wandeling maken in het bos. De tip die ik kreeg bleken vele met mij gekregen te hebben. De rit naar De Elsberg was prachtig. Een machtig mooi bos. Bij de parkeerplek aangekomen vond ik het al heel druk. Raar, het was immers zes uur, en dus etenstijd. De berg opgelopen en aangekomen bij de observatiehut zie ik een grote kudde aan telelenzen. Met bijbehorend geluid, prrrr, prrrr, trrrrr, trrrr. Hele tritsen foto's werden er achter elkaar geschoten. Het was blijkbaar erg mooi daar beneden. Met vooral veel herten. Dat nam ik aan. Ik zag immers niks. Want ik stond achter dikke rijen verrekijkers, telelenzen en mensen.
Nog even geprobeerd om op mijn tenen te gaan staan. Ik zag wel een mooie groene vlakte, verder had ik geen zoomlens in mijn eigen ogen. Dus ik stapte uit de hut en zag meteen een vliegenzwam. De eerste, mijn eerste van het jaar. Heel fijn.
Verder terug richting de auto hoor ik een soort fazant, gemixt met het geluid van een kraai….. Zou het? Ja! Ik zie gewoon twee raven vliegen! Zo tof. Nog nooit gezien. Ja, misschien als kind. Maar dat was toen niet heel boeiend, of zo. Was geen bewuste observatie. Aan de andere kant van de raven staan drie mensen, foto's te nemen. Ik blijf staan en word gewezen op de aanwezigheid van reeën. Lukt niet echt ze scherp op de foto te zetten. Heb immers een gewoon klik-klak fototoestel.
Nog verder terug richting mijn auto zie ik in het bos een X van bomen. Liefde in het bos.