zaterdag 14 september 2024

Expositie in Turnhal Ellecom Open monumentendag

Maanden voorbereiding en nu is het zover. Mijn grote solo expositie in de Turnhal van Ellecom. Omdat ik gisteravond niet meer door kon werken door gebrek aan elektrisch licht begon ik vandaag heel vroeg. De bezoekers zijn hier vanaf twaalf uur welkom. Dus ik kan nog wat extra vlinders van papier in de muur timmeren. Zo vroeg in de morgen en met een stralend zonnetje moet ik oppassen dat ik niet vergeet mijn installatie Traveling North van honderden vlinders af te maken. Ik neem elke seconde een foto van mijn werk en de lichtbundels door de Turnhal. Wat een mazzel met het weer.
Het lukt me om de installatie af te maken. Zelfs nog een stuk witte muur meegenomen om te vullen met mijn werk Traveling North.
Frans de Boer komt rond elf uur de vlag van Open monumentendag ophangen en de bezoekers druppelen ook direct binnen. Vanaf dan heel de dag bezoekers. Veel interesse in de Turnhal uit 1942 en mijn expositie. De meeste bezoekers kennen de geschiedenis een beetje. Elk uur komt er een vrijwilliger uit het dorp om de bezoekers te vertellen over de geschiedenis. Inmiddels weet ik het ook. Voor de expositie heb ik me ingelezen. Hoe de SS-ers een sportcomplex met turnhal in 1942 ontwikkelen, onder andere met 139 Joodse dwangarbeiders. Die gruwelijk worden misbruikt. Afschuwelijke gebeurtenissen, een les om daar zacht mee om te gaan, te respecteren en er van te leren. Voor mij was het daardoor ook best spannend. Is het oké om hier te exposeren? Ik denk het wel. Mijn werk gaat over verhalen, natuur, beweging, fantasie en schoonheid. Dat wil ik graag hier delen. Fijn dat ik die kans kreeg nadat Simone Carée mij het vroeg.