zondag 22 september 2024

Gifgroen Bloemencorso in Winkel

Gifgroen is een raar woord, tegenstrijdig misschien wel. Vandaag was er ook zo'n tegenstrijdigheid, het Bloemencorso van Winkel. Ook dit jaar mocht ik weer jurylid zijn. Mijn verstand heeft een hekel aan snijbloemen, vanwege de grote hoeveelheid gif die er wordt gebruikt. Mijn gevoel maakt sprongetjes van geluk, want wat is het een bijzonder fenomeen daar in dat dorp in de Noordkop. Hele families, vriendengroepen, individuen, rivalen, dorpsgenoten, buren, geliefden, kennissen en huisgenoten werken bijna het hele jaar naar dit corso toe. Een enorme saamhorigheid brengt dat teweeg. Fanatisme en gelukkige gezichten, alles komt bij elkaar op deze zondag in september. Een hoogtepunt met techniek, dahlia's, kermis, markt, foodtrucks, dansmariekes, drumbands, steelbands en fanfares. Het bloemencorso doet goed.
Het was dan ook weer onmogelijk om een winnaar te kiezen. Niet aan mij. Gelukkig mag ik punten geven met een groep juryleden. De einduitslag is de som van die punten. Wel zo fraai, net als deze kleurrijke zon dag.