zondag 23 augustus 2020

Klaproos vlinder

's Morgens zie ik het meteen. Iets roods. Dus een klaproos in mijn atelier, mijn beneden atelier. Ik heb de luxe om twee werkruimtes thuis te hebben. Boven is de privé plek en beneden, een hele fijne, maar met aanloop en kat. Ook als ze in de vijver heeft gelegen en met blubberpoten en met stortbuienvacht. Dus boven zit ik tegenwoordig vaker. Beneden is eigenlijk een greenhouse en stookhok keramiek geworden.
Terwijl ik vanavond geniet van het miniatuur bloemetje en knopjes, scherpe foto's probeer te maken, zie ik op het andere raam een vlinder zitten. Wat aardig. Mooi hoor die onderkant. Normaal gesproken let ik alleen op de vleugels als ze rondfladderen. Focus op de herkenning van de soort. Nu kon ik mooi naar de kalkwitte onderkant gluren.
Het duurde bijna twee maanden voor de eerste klaproos een feit was. Sinds 27 juni geef ik de voor mijn 50e verjaardag gekregen zaden dagelijks water. In de tuin komen ze namelijk (bijna) nooit op. Gister zag ik al een knopje, heel klein. Nu een miniatuur klaproos. Past eigenlijk heel goed. Al hoopte ik op dikke vette joekels in diep donkerrood. Nou ja. Die komen ooit ook nog wel, in m'n greenhouse versus atelier.