vrijdag 15 oktober 2021

Proeven aan biologische bloembollen

Half augustus zag ik een oproep van Huiberts biologische bloembollen voor tijdelijke hulp in het bedrijf. Sinds het lezen van een artikel in de Flow, enkele jaren terug in de wachtkamer bij onze tandarts in 't Zand, tandarts Merel, volg ik ze op sociale media. Toen ik die oproep zag wilde ik graag gaan helpen.
Achttien augustus een afspraak en 19 augustus was mijn eerste dag op het bedrijf aan de Ruigeweg in Sint Maartensvlotbrug. Beetje zenuwachtige start. Wel voelde ik me op m'n gemak bij Johanna en John. Hele lieve mensen met een mooi bedrijf.
Tijdens het werk bij Huiberts heb ik het gevoel dat ik iets doe voor de wereld. Dat ik iets bijdraag. Vandaag was de laatste dag. Ik kijk terug op een bijzondere periode. Veel geleerd over bloembollen. Ook zo verbaasd over al die verschillende vormen. Ik kende alleen de tulpenbol van het bollenpellen van vroeger. Hier zag ik ze groot, klein, zacht, rond, lang en zelfs knuffelbaar. Met één van de krokussen zou ik zo in kunnen snoezelen. Zo ontzettend zacht zijn die. De Ipheion Wisley Blue ruikt verrukkelijk, naar gebakken uitjes. Als ik die moet tellen krijg ik gewoon trek. Ook zijn er bolletjes die er precies uitzien als Tijgernootjes. Ze zijn om op te vreten die bollen. En dat kan ook, wel tulpenbollen. Want ze zijn biologisch en Johanna Huiberts heeft er een kookboek over gemaakt. Over de eetbare tulp ' Eet smakelijke tulp'. Heel leuk om eens een recept met tulp uit te proberen.
Steeds ben ik zo enthousiast over al de nieuwe dingen die ik leer dat zo'n beetje al mijn vrienden nu biologische bloembollen in tuin op pot hebben. Met name de krokus waar je je eigen saffraan af kunt halen. En snel al. Want eind september moesten ze de grond in en dan komen ze over zes weken al uit. Hoe ik dan precies de saffraan ga oogsten weet ik niet. Dat zie ik dan wel. Het is alsof geld aan de boom groeit, maar dan saffraan aan de krokus uit m'n eigen tuin. Ik ben benieuwd. Ze komen al op. Net als de klaproos van de buurman uit een ander blok. Bijna nooit heb ik een klaproos. Nu komen ze allemaal al op. Weer niet goed. Veel te vroeg. De focus ligt natuurlijk op de Sativus, de saffraan krokus. Volgens mij heb ik vijf of zes bolletjes geplant. Dat zou genoeg moeten zijn voor de saffraan in het gerecht Perzische juwelenrijst. Die ik kort geleden in Portugal at. Hmmm, nu al zin in.
Het was dus mooi. Ook nog eens de kleurrijke najaar zonsopkomsten kunnen meemaken tijdens de ritten naar de boerderij. Nog wat plaatjes van Huiberts biologische bloembollen. Een bijzondere wereld, waar ik heel even een kijkje mocht nemen en een beetje deel van uit mocht maken. Flink werken. Eén dag stond ik aan de lopende band. Ineens begreep ik het begrip 'Boerenkermis'. Als je zulk zwaar werk doet moet je wel met je collega's een uitlaatklep in de vorm van kermis hebben. Ik had zoveel zin in bier, en die Tijgernootjes. Petje af hoor.
Ook luisteren naar de gesprekken van betrokken mensen. Hun aanstekelijk enthousiasme over werken met biologische bloembollen. Het voelt dat iedereen aan de koffietafel welkom is voor aandacht, een grap, kennisoverdracht en een puur betrokken gesprek. Logisch, biologisch. Rust, ruimte voor iedereen, een grap, kennis en doorwerken. Verder geen flauwekul.