dinsdag 6 juli 2021

Een dijk van een expositie

Na mijn bekers te hebben afgegeven bij Blauwdruck ging ik naar de Grote Kerk van Zwolle. Want de tip om naar de eindexamen expositie van Artez Zwolle te gaan nam ik ter harte. Ik zag een toren die me bekend voorkwam. Dus ging ik op pad. Bleek dat wel een grote kerk, maar ook een pepermolen. Niet de plek van de expositie. Wel ook mooi.
De Grote Kerk was vlakbij. Wat heb ik genoten en ben ik geïnspireerd door de jonge mensen. Met name het werk van Nikki Roosma maakte me gelukkig. Een eenheid van verschillen in materialen en technieken in haar verzameld handschrift gebreid. Ik dorst er eerst geen foto's van te maken. Want overal stonden de makers in de buurt van hun werk. Na heel de eindexpositie te hebben gezien liep ik overtuigd van mijn enthousiaste bedoelingen terug om foto's te nemen en toen was ze in gesprek. Kon ik ook nog meeluisteren wat Nikki Roosma te vertellen had. Over dat haar werk een verzameling is van wat zij mooi en belangrijk vindt. Dat maakte het helemaal compleet. Ik ben fan. 
Felle kleuren, sterke statements, verbindingen, inzoomen, uitzoomen, humor, serieuze zaken, kracht en praal. Vol, voller en voldaan met een boekje van Nikki Roosma ging ik weer terug richting de dijk en daar overheen.
Marije Drost en Edith Huis in 't Veld

Mizuki Kimura en Janny de Graaf

Nikki Roosma

Mirian Jacobs en Edith Huis in 't Veld

Iris Mulder