maandag 10 mei 2021

Enjoy the little things to the mini

In Schoorl had ik mijn atelier met winkel Op acht vierkante meter. Soms, meestal of vaak, en altijd, voelde ik me opgesloten. Ik wilde meedoen met de winkeltijden, maar had moeite om te wachten op klanten. Concentreren was ook een probleem. Want eigenlijk zat ik klaar om een klant te ontvangen en dook ik niet in mijn werk.
Omdat ik wel kleine concentratie momenten had begon ik aan het maken van reminders: Enjoy the little things. Want dat ik het stom vond dat ik zo zat te mopperen in mijn hoofd. Ik kon lekker papier uit prentenboeken ponzen en daar slingers van naaien. Miniatuur stempelletters op een rijtje zetten met de tekst 'Enjoy the little things'. Ingepakt in een klein luciferdoosje. Zo kwam ik de dagen wel door. Er kwamen allerlei varianten. Kleine cadeaus, groot en eigenlijk klein plezier. Want het was ook immers een reminder voor mezelf. Geniet van wat er is, ook het kleine.
Nu kan ik dat wel. In de lange en diepe concentratie duiken. Want nu werk ik in mijn thuis atelier(s). Hoef alleen maar de berichten te negeren en kan dan heerlijk doorwerken.
Gister was er een bestelling van deze kleine slingers en ik kon het niet laten om dat heerlijke precieze werk te herhalen. Want het is wel een soort van meditatief. Eerst ponzen en dan die kleine rondjes precies en herhaaldelijk naaien. Dus ik maakte nog wat nieuwe slingers met bloemen en eentje met sprookjes geknipt uit een kringloop sprookjesboek.
Twee klaprozen cadeau gekregen van de schuinachter-buurvrouw waar Mars werkte zijn open geklapt en de aardbeien van een andere klus van Mars bij de buren op de hoek. Over 'geniet van het kleine' gesproken, aandacht in de vorm van groen is zeker groot en klein geluk.