donderdag 28 maart 2024

Cirkels van bloemen

Vorig jaar kreeg ik een hele stapel prachtige cirkels van hout. Honderd stuks wilde ik gaan gebruiken. Een mooi project. Ooit zag ik in New York een expositie met een hele wand vol petrischaaltjes met felle kleuren, geïnspireerd op schimmels. Heel mooi en daarom blijft dat beeld al een jaar of twaalf in mijn hoofd zitten. Wat ga ik maken in cirkels? Wat maak ik graag honderd keer? Wat houd ik honderd keer vol? Geen idee. Ja, wel kleine, vage ideeën. In september tijdens festival Into the great wide Open dacht ik te weten wat ik wilde doen. Me laten inspireren door muziek. Honderd favoriete liedje vertalen in beeld. Prima idee. Enthousiast ging ik van Vlieland af. Dat ging ik maken. Dit kan ik honderd keer.
Het kwam niet van de grond. Dus sudderen. Nu ben ik begonnen en misschien worden het er maar twee. Thema is bloemen die voorkomen in sprookjes, mythen of sagen. Oude verhalen op tweedehands damast met bloemmotief.
Dit werk is geïnspireerd op de tulp. Die de oorsprong heeft in Turkije en de naam komt waarschijnlijk van tulband. Lekker. Of zou het dat ding op het hoofd zijn? De tulp lijkt natuurlijk daar op.
Voor Blauwdruck in Zwolle maakte ik een postpakket met Enjoy the little things slingers. Klein geluk blijven vieren.