maandag 7 oktober 2024

Valencia verbonden door het park

Opstaan, genieten van het uitzicht. Uit het raam van het hotel zie ik de haven, de zon die opkomt vanuit wat mist. Buiten trekt, dus douchen en het Turia park in. In de ochtend zijn de vogels meer actief. Dus met mijn Merlin bird ID app in de aanslag wandel ik door het park. Zonder app had ik nooit geweten dat ik naar een Roodoorbuulbuul aan het luisteren was. Foto opgezocht en ja ik zag de vogel boven in de boom.
In Valencia, dus afgesproken met Michelle een vriendin van Mars. We dronken een koffie en daarna gaf ze me een tour door het oude centrum. Een paar galeries bezocht. Waaronder Galeria Cuarto, daar was een inspirerende expositie van illustrator Luis Lonjedo en schrijver Guillermo Stuyk. Zo leuk dat Michelle zo veel weet en ook verteld. Enorm genoten.
Daarna wandel ik het park weer in, even onder een boom in de schaduw, mijn hoofd leegmaken. Rust nemen, genieten van de kanaries, roodborstjes, merels, monniksparkieten, de bloemen en bloesems. Hoe zit dat eigenlijk met bloesem in de herfst? Het is overdag dan wel 36 graden en in de nacht koelt het af naar 25, toch is het hier ook herfst. Ik ken laatbloeiers. Bestaat dat ook bij bomen? Ik zal het eens opzoeken.
Ik sluit de dag af met een Thaise soep, want ik ben er nu toch, in Spanje. Ach, ik had nu eenmaal zin in soep. Daarna nog een avondwandeling, met regen, en in de verte het geluid van vuurwerk. Woensdag 9 oktober is het groot feest in Valencia, het vieren van de autonomie en vrijheid. Ik geniet van de wandeling langs sportende Valencianen, dat ik dat niet hoef, of dat ik het gevoel heb tussen het gewone leven van de stad te lopen en met padel-spelers die bewegen alsof ze dansen en pirouettes maken op het ijs krijg ik zin in een kerstfilm. Het nummer 'Christmas is all around' had ik immers al sinds vanmiddag in mijn hoofd, na het zien van de X toen ik omhoog keek naar het gewelf van de stadsmuur.
Morgen terug naar, fris, Nederland. Ik las dat in Nederland we op 9 oktober Nationale krokettendag vieren, ook leuk.