vrijdag 22 juli 2016

Wonder knol

Mijn dag kan niet meer stuk. Ik hou van taal, toevalligheden en grapjes. Vandaag gaf ik mezelf een reminder om meer te genieten. De focus verleggen van wat er mis is om mij heen en in mijn leven. Ik naaide van papier een mini slinger van 75 cm. Verpakte het in een luciferdoosje, en dacht aan de zin die ik steeds vaker langs zie komen "Enjoy the little things". Dat valt mij natuurlijk op, vanwege mijn 8 vierkante meter atelier en winkelruimte 'Op'. Ik verkocht er ook direct één, toen zat de tekst er nog niet eens op.
Na het werk liep ik naar mijn auto om richting het Creatorium Alkmaar te gaan voor een eindpresentatie. Sinds kort raap ik dagelijks een aantal stuk zwerf plastic op. Nu was er vorig weekend een concours hippique in Schoorl en lag er op het veld richting mijn auto iets meer plastic. Ik raapte wat op en bij het 3e stukje plastic vielen mij letters op. Ik las het en tot mijn plezier las ik "Danielle Knol". Dat vind ik dus grappig.
Jimi Kleinbruinink maakte een mooie installatie in het Creatorium, waarbij hij heel de ruimte goed wist te gebruiken, ik hou daar van, groot, ruimtelijk en innemend. Daar ontmoette ik Pieter. We spreken af dat ik bij hem langs kom om te spreken over de kunst10daagse Bergen, daar waar ik al jaren heel graag bij wil zijn als deelnemer. Ik vraag zijn achternaam: 'Wonder'.
Ik zei het kort geleden nog. Ik geloof in sprookjes en wonderen. Wonderlijk hoe snel dingen kunnen gaan.
En over namen gesproken, zei ze, Judith Koning zelf. Ik kwam tijdens het maken van de mini slingers, in een vlinderboek, een afbeelding van de monarch vlinder tegen. De vlinder waar mijn installatie met 330 vlinders van papier "Traveling North" op geïnspireerd is, en zie de naam tussen haakjes! Ha! (koningsvlinder). Toevallig wel!