maandag 14 augustus 2023

Ruilen, mieren en klieren

Al een jaar of vijftien hebben we zeepdispensers in de vorm van een eend. Uit de snavel komt het vloeibare zeep. Snavels zijn inmiddels gaar. Gelukkig ken ik hele slimme vogels. Zaterdag kreeg ik nieuwe snavels. Heel blij mee.
In ruil voor nieuwe snavels naaide ik vandaag een Renkoekoek. Zonder papier, want dat was al maanden het verzoek.
Vandaag vlogen de mieren weer vliegend het nest uit. Voor de bruidsvlucht. Dat deden ze vorige week donderdag ook al. Meestal doen ze dat synchroon met andere nesten. Hier deden ze dat synchroon met nest op een halve meter afstand. Ze doen dit synchroon om incest te voorkomen. Tijdens deze bruidsvlucht slaat de Koningin voldoende sperma van verschillende mannetjes op voor de rest van haar leven. Ik las dat dit 23 jaar is. Indrukwekkend, is mijn gedachte. Om te paren met een andere kolonie is het zaak om tegelijkertijd uit te vliegen. De mannetjes die onhandig vliegend het hoogst komen mogen de Koningin sperma geven. Na de vlucht bijt de Koningin haar vleugels af. Zitten in de weg.
Net als bij bijen is de Koningin de enige vrouw die vruchtbaar is. De mannetjes hoeven de vleugels niet af te bijten. Ze sterven op de grond of in de snavel van een meeuw. De spin naast het nest heeft ook een fijn avondmaal. Het web trilt er van. Sowieso oppassen voor de vliegende mieren want zelfs de wolk lijkt zin in een hapje vliegende mieren te hebben. Ik zie in ieder geval een kop met open bek, en ogen, in de wolken.