maandag 3 september 2012

De juf en de dreiging


Mijn dochter kwam thuis van haar eerste dag school en zei, in mijn ogen, vol trots: "Als we de weekplanning volgende week maandag niet af hebben mogen we de les niet in. Want volgens juf doen ze ook zo op de middelbare."
Huh? Doet jouw jonge juf, ongeveer 25 jaar, aan dreigementen? Straf in het vooruitzicht als je iets fout doet in plaats van belonen wanneer je iets goed doet?
Waarom is dat, waarom gaat een juf uit van het slechte? Ik vind het zoveel mooier als ze zou zeggen dat de leerlingen top zouden zijn wanneer ze de opdracht hebben uitgevoerd voor volgende week maandag.
Dus jou juf doet aan bedreiging? vraag ik mijn 11 jarige dochter.... het blijft even stil. "Wat is dat eigenlijk mam." Tja......  ik probeer het haar uit te leggen.

Balen zeg, juist zij, de jonge juf. Ik was zo trots dat mijn dochter een hele jonge juf kreeg, waarmee ze lol ging hebben en ging genieten van een tof laatste jaar, voorbij de angst en vastgeroestheid van een oud persoon. Zou ze ervan uit gaan dat straffen helpt? Vind ik nu al vanaf dag 1 de nieuwe juf stom?
Ik denk het niet, maar heb wel zin om te spiegelen. Dus stuur ik haar wellicht de link naar dit stukje.
139