vrijdag 24 januari 2020

Teken tiendaagse IV naar de overkant

Een heel plezant bezoek aan de overkant. Vandaag met Maartje naar Friesland geweest voor een expositie van Martin Jarrie in museum Belvédère. Heel vermakelijk en mooi ook. Met name de teksten op de bordjes naast het werk vrolijken je op. Zoals deze tekst bij Prinses Anna: "Dit kinderverhaal gaat over prinses Anna, die steeds dikker wordt. Haar onderdanen verbazen zich hier erg over, maar prins Dikbuik verbiedt ze -op straffe van het afknippen van hun oren- hierover iets te zeggen." Ik lig dan vlak over het visgraat parket.
Ohw en wat hebben ze veel van Jan Mankes hangen. Ik hou van zijn werk, met name van die met geiten. Dus 's avonds tekende ik geiten, op dag vier van mijn zelfopgelegde teken tiendaagse. Misschien door de indrukken van vandaag of door het meesterschap van Mankes, of omdat ik het gewoon niet kan, mislukte de tekeningen van de geiten. De mislukte geiten, ofwel de zogenaamde stelten geitebokkers, zijn wel een goede aanmoediging om door te zetten.
Onderweg name we koffie in een oergezellig koffiehuisje in de dijk en zagen ook nog honderden zwanen en bij het museum heel veel roeken. Die zie ik nooit. Heel mooi. Ik had direct zin om raven te zien. Dat komt ook nog wel. En stel je voor, er zijn flamingo's in het land, stel je voor dat je ze ziet vliegen, die grote roze gevallen. Dat zou leuk zijn, door het grijs zes flapperende vliegend roze.