donderdag 26 december 2019

Howdy cowboy and girls Tope Nacional

De mensen in Costa Rica zijn super aardig. Ik had het thuis al gelezen, en het is echt waar. Heel behulpzaam en geduldig. Onderling zie ik ze grapjes maken, zelfs de politie kijkt vriendelijk naar ons en als ik een foto maak van een groepje cowboys die straks te paard door de straten zullen gaan, maken een aantal toeschouwers grappige geluiden en gebaren dat ze ook op de foto willen en enthousiast gaan ze dan ook op de foto.
Vandaag is het Tope Nacional in San José. Een paarden festival. Vanaf begin december tot 1 januari zijn er jaarlijks dagelijks feesten in de straten van San José. Er komen vandaag duizenden cowboys met luxe paarden door de straten. Indrukwekkend veel cowboys.
Ook een beetje zielig. Zo druk en er is veel lawaai, dat ik zelfs overweeg om m'n oordoppen in te doen. Voor de paarden is dat al helemaal een kabaal. Wat zijn paarden toch knap zeg. Met duizenden door de straten en ze doen het gewoon. De foto van de auto met de enorme speakers achterin rijdt dus gewoon mee in de optocht. De paarden lopen er soort van rustig voor en achter, echt knap. Ze doen hun naam eer aan. Een echt edeldier.
De cowboys zijn overigens ook nergens bang voor. Onverschrokken rijden ze zonder cap en zelfs met jonge kinderen voorop het zadel mee in de optocht. De cowboys zijn overigens niet allemaal edel. Gelukkig vele cowboys, of cowgirls wel, die rijden zonder bit en sporen, vind ik heel vriendelijk. Met prachtige kleding en hoeden. De cowgirls rijden soms in sierlijke jurken met trots en stoer te paard.
Gelukkig is het dicht bewolkt, want het zweet gutst er bij sommige nu al uit. Het meisje van de receptie van ons hostel vertelde, na mijn relaas over mijn gemengde gevoelens, dat zij niet meer gaat kijken. Soms vallen er zelfs paarden om van de oververhitting, met name als de zon strak aan de hemel staat, vertelde ze.
Tot slot: Kijk eens naar het geld. De colones hier hebben ze de meest mooie kleuren en dieren op het briefgeld staan. Te mooi om in je portemonnee te houden.