maandag 29 april 2019

Monarch geluk

Dat gaat lekker en als er dan niemand thuis is, zit ik ook nog 's avonds in mijn atelier. Wat een luxe. Ik werd met een paar weken terug, tijdens Paasvee, geconfronteerd met oud De Brug Sint Maartensbrug ateliergebruiker en dat deed pijn. Dat was blijkbaar nodig om te beseffen hoe verschrikkelijk het was en hoe goed ik het nu heb thuis in mijn Koninklijke torenkamer.
Twee nieuwe werken vandaag afgemaakt en vanavond maakte ik een werk met de monarchvlinder. Daar waar mijn vlindervirus begon. In 2012 exposeerde ik bij het Kuna festival in de natuur van Drenthe en tijdens het onderzoek wat ik wilde laten zien kwam ik op de vlinder. Zo las ik over de monarch. Zwaar onder de indruk van hun vliegtocht om te overwinteren met miljoenen tegelijk. Ik keek al de filmpjes die ik tegenkwam. Prachtig hoe knap de natuur werkt. Vandaag hoorde ik ook weer iets tijdens de afwas. Zo knap hoe vogels duizenden kilometers afleggen en dan precies weer gaan nestelen op het oude nest. Het lijkt wel op de mens, die elk jaar naar dezelfde camping gaat. Gek genoeg vind ik zwarte zaterdag toch iets minder. Doe mij maar een zwerm monarchvlinders, of een terugkerende zwaluw. Dat vind ik wel mooi om naar te kijken.