zondag 29 mei 2016

Muziek en de iep

Van mijn vriendin Maartje Jaquet kreeg ik prentenboeken van een Duitse rommelmarkt. Opgestuurd via de post. De vrolijke postbode van Schoorl, was er bijna enthousiaster over dan ik. Dat was al zo'n feest. Geïnspireerd door de iepenzaadjes voor en in mijn winkel, knipte ik rondjes, veel rondjes uit de boeken. En aangezien het dan sprookjesboeken zijn kom je sprookjes woorden tegen, zoals Königin. Dat valt mij op, vanwege mijn achternaam: Koning. Ik had nog een bakje met rondjes staan, en daar pak ik dan ook Koningin uit. Toevallig wel. Ik kom het dubbel tegen. Daarom hou ik van dubbel. Hoezo daarom? Nou daarom.
In Schoorl liggen inmiddels ook sneeuwbergen iepenzaadjes, ik word blij van de inspiratie van het slingers maken, en met de deur open vang ik van alles op, meestal knagende ijskoekjes-eters, gebakken lucht, van lamsvlees. Maar zo ook leuke dingen. Een meisje riep vanmiddag meerdere keren enthousiast, kijk nog meer sneeuw! Toen ik nieuwsgierig en vrolijk van haar vrolijkheid naar buiten liep en om de hoek keek, zag ik dat ze een berg iepenzaadjes omhooggooide en er zelf onder sprong. Zo is het alle dagen feest. Ik had immers ook al een liedje van Pippi Langkous in m'n hoofd. "Alle dagen, alle dagen, zijn we vrolijk en dan maken we muziek, muziek, muziek. Van maandag tot zondag. Muziek. Muziek. Muziek.!"