zondag 22 juni 2014

Kruisvaarders- een monument voor de kruissteek

Met de vraag of ik tijdens het Kuna festival op het grasveld wilde exposeren kwam dan eindelijk het idee voor de borduurwerken die ik al weet ik het hoe lang, 5 jaar?, verzamel. Ik heb er nu rond de 350.
Titel van het werk is 'Kruisvaarders' - monument voor de kruissteek.
Ik had het voorstel eerst afgewezen omdat ik het bos van het Kuna festival zo prachtig vind. Maar er borrelde al iets. En jawel tijdens het wandelen met de hond Daf was daar het idee. Ik moet zeggen dat ik ook wat af wandelde donderdag en vrijdag, ik had een oppas hond, een hele grote, en ik nam niet het risico dat mijn geblesseerde schouder nog geblesseerden zou raken door met twee blije honden tegelijk te wandelen. Dus ik wandelde dubbel. En was er ook veel kans op inspiratie, dat krijg ik namelijk op zulk soort momenten.
Het is een eerbetoon aan al de mooie borduurwerken die zijn achtergelaten bij de kringloop.
Het begin is er. In het grasveld ga ik een soort van zeilen maken van een schip, want mijn woord associatie met vaarders van de kruisvaarders, doet mij aan zeilen denken. Veel zeiltjes. Ik denk niet dat het er 350 worden aangezien ik ook werkjes heb verzamelt van 3 x 3 cm. Daar is geen zeil op een bamboe stokje van te maken. De eerste 5 zijn klaar.
En mocht je in de buurt wonen van Schagen en nog bamboe stokjes over hebben van 120 cm, dan leen ik ze graag een paar weken. Ik heb er namelijk nogal wat nodig. Zeker 300.