woensdag 14 mei 2014

De gans en het Stedelijk

Gister bezocht ik Marcel Wanders zijn expositie in het Stedelijk Museum Amsterdam. Heel, grappig, vrolijk, strak, speels vond ik het en ik kreeg de behoefte om te huppelen. Ik vond het inspirerend. De expositie maakte ook dat ik naar mijn atelier wilde rennen om zelf aan het werk te gaan.
De zon ging ook nog eens schijnen. De lucht stond ineens strak blauw boven Amsterdam en dus dronk ik met Linda een wijntje in het Vondelpark.
Sinds mijn video-installatie over het leven van twee Indische loopeenden, gemaakt voor mijn Rietveld eindexamen, val ik steeds voor eenden en ganzen. Drie maanden ging ik bijna dagelijks naar de kinderboerderij van het Rembrandtpark, hopend dat de twee eenden niet op het rustveldje zaten. Dat was namelijk verboden voor bezoekers en dus hun favoriete plek, al was het alleen al om mij te plagen, stelde ik me zo voor. Het eigenwijze gedrag van de vogels spreekt me aan. De eenden van gister waren ook zo eigenzinnig. Zo hadden ze gewoon zin in een hapje gras en dat ik daar zat maakte ze niet echt veel uit. Kon ik fijn wat foto's van ze maken.
Afsluitend had ik bij Atelier Open een leuke ontmoeting met de bescheiden, wonderlijke en getalenteerde Canadese kunstenares Shelley Savor.
links werk Marcel Wanders, Stedelijk Museum Amsterdam, rechts gans