maandag 17 maart 2014

Ontmoetingen en botsingen

Gister reden we naar Kranenburgh in Bergen. Ik stap uit de auto en bedenk dat mijn museum jaarkaart in mijn grote tas zit, thuis. Bij binnenkomst wilde ik wat vragen of dat wel eens vaker voor komt en of er iets te regelen valt. De dame achter de kassa hoort 'geen kaart' en de toon is blijkbaar gezet. Het gezicht van de dame verzuurt. De vrouw kijkt mij nee schuddend aan en zegt iets. Het nee schudden blijft ze doen en ik, ik kook.
De titel van de expositie doet nu al zijn werk: ' Ontmoetingen en botsingen'. Ik ontplof. Het is dat het de laatste dag van deze expositie is en dat ik Folkert de Jong zijn werk graag weer eens live wil zien (ik studeerde af met Folkert op de AHK) en ook vind ik het leuk om Eric Beets (buurman Wilma Wegert) zijn werk in Kranenburgh te zien. Dus ik koop voor zeven euro vijftig een kaart en krijg een sticker om zichtbaar betaler te zijn.
Ik zie schilderijen en weet nu weer waarom mijn dochter niet mee wil naar musea.
Ook is er een aula, voor lezingen veronderstel ik en daar is ook kunst te zien. In de aula hangt en staat, heel lelijk verweven met de geluidsapparatuur, kunst zoals het werk van Sjoerd Buisman.
Het werk van Folkert doet me goed. Ik vind het leuk, grappig en stoer en vraag me ook af of hij gek is op carnaval.
Bij het stukje expositie 'Wonder' zie een kunstwerk opgehangen achter de openslaande deur, slechte plek voor kunst. En ik had al zo'n vermoeden over dat goud in Bergen, ik weet nu waar het einde van de regenboog is, het potje met goud staat in het Bergense Kranenburgh, van Moritz Ebinger.
Buiten neem ik nog snel wat foto's van de prachtige boomstronken en mijn geluk vloeit samen met de kleur van het felle groene mos op de stam van de bomen weer naar binnen. Zo zag ik in het groen de kop van Pino en een knagende bever.
Thuis aten we tompoes en hadden we het er niet meer over.

werk Sjoerd Buisman en Bose

Moritz Ebinger en tompoezen van Teun

Folkert de Jong

Folkert de Jong

Moritz Ebinger en oranje boven
Kop Pino en knagende bever