vrijdag 26 april 2024

Essentieel werk in Kranenburgh

Voor de winkel en kunstuitleen van museum Kranenburgh mocht ik weer nieuwe werken brengen. Meteen een rondje door het museum om de nieuwe tentoonstellingen te bekijken. Onder de indruk van het werk van Jan Roeland. In essentie las ik op de muur en dat is precies wat je te zien krijgt. Puur en prachtig, krachtig, inspirerend en lekker werk. Vogels en alledaags gereedschap. Het eerste werk was wit op wit, met een paar grijstinten. Mijn liefde voor wit op wit werd meteen weer bevestigd. Het waarom ik daar dol op ben. Daarna kreeg ik bevestiging in mijn liefde voor kleur. Geen flauwigheid, maar puur, of wit of kleur.
In het onderste gedeelte van het museum was een tentoonstelling met het landschap van Bergen als thema. Tot mijn enthousiasme zag ik in de tekst op de muur de naam van Folkert de Jong staan, studiegenoot op de Lutma (AHK). Werk in houtskool met grafitti op de muur. Bang! In je gezicht.