maandag 11 januari 2021

Bosmuis met zonder beuk

Altijd spannend om onder beuken door te lopen. Ik deed dat vanmiddag in het park naast het ziekenhuis Alkmaar. Ik deed tijdens mijn wandelwachten een heel rondje en ontdekte er ook gekooide vogels. Mooi van kleur en grappig. Dus bleef even in de hokken te gluren. Afschuwelijk natuurlijk, die opgesloten tropische gevallen, bij een temperatuur van rond de 3 graden. Maar als ze er toch zijn, dan maar even kijken naar die koddige lawaaimakers. Nog geen tien seconde tuur ik in het hok of ik zie een klein bruin bolletje bewegen in het voerbakje op de grond. Een muis. Daar word ik nou blij van. Zoef. Er roetst er ook eentje langs de klimop tegen de muur op van de kooi. Natuurlijk zoek ik naar meer. Ja, drie racende bolletjes met staart.
Tijd zat en soort van verveelt lees ik de informatiebordjes, ik denk gezien de toon en vormgeving daar neergezet voor kinderen. Wederom geniet ik daar in de kou, door de harde wind met een gevoelstemperatuur van -30. Want op het bordje staan niet alleen de vogelsoorten in de hokken vermeld. Ook zegt het bord iets over de muis: "Alkmaarse bosmuis. Apodemus sylvaticus. Komt voor in Europa, Afrika, Azië en Alkmaar. De bosmuis kan niet vliegen, maar is dol op vogelvoer!" hahaaa zo grappig dit bord.
Na de racende muizen zie ik ook nog eens mijn favoriete eenden, de Indische loopeend. Zodra ik stilsta om ze te kunnen bekijken rennen ze het water in, mijn richting op en zie ik tot mijn plezier, dat de loopeend niet alleen kan lopen. Hij kan ook borstcrawlen. Gniffelend loop ik door langs het mooiste miniatuur huis ooit gezien, nog een ontdekking! Ook nog eens geen beuk gekregen van de bomen boven mij en precies als ik het kwetterende park verlaat belt Teun. Even vanuit Costa Rica te videobellen. Heel fijn wandelwachten.