zondag 18 februari 2018

Putter peuk en tip

Goedemorgen verjaardagstafel van het afgelopen grote kinderverjaardagsfeest. Die zag er voorheen anders uit. Nu stond de tafel vol flesjes, chips zakken. een filter met tips en brokjes uit een little green bag. Ook deze nieuwe fase doet me goed. Naast nieuw feest hadden gister gelukkig ook weer een huis vol trouwe, ouwe, lieve vrienden.
Opruimen en na het fietsen langs de glasbak deed ik nog een bonus rondje. Eigenlijk op zoek naar dat blauwe vogeltje van vorige week. Ik hoopte dat de ijsvogel misschien honk vast zou zijn. Maar helaas. Wel kreeg ik direct een soort van opdracht, ga zwerfvuil ruimen, alsof ik nog niet genoeg had gedaan met ons eigen huis aan kant maken, een opdracht in de trend van 'Wie goed doet, goed ontmoet'. Moet ik nu werkelijk voor al het vogelgeluk plastic van de straat ruimen, of buisjes bloed afstaan?
Over dat bloed afstaan en geluk weet ik niet of ik het melde hier, van het oogcontact met een putter op dinsdag. Ik had bloed gegeven aan de bloedbank, stapte op mijn fiets en hoorde ze, een zwerm putters. Stapte af, keek en ik stond, op een halve meter afstand, oog in oog met een distelvink. Wat een geluk! Ik had een goede daad verricht en als beloning kreeg ik een puttertje te zien. Vanmiddag geen ijsvogel, maar putters die zijn er altijd wel. Ik weet dat ze van elzenproppen houden en ik ken het geluid. Dus fietste naar de Elzenhof. Daar hoorde ik de kanari-achtige klanken van de tropische mus en zag er ook een aantal in de els. Voldaan en makkelijk mijn eigen geluk zoeken zo.