maandag 26 februari 2018

Kuifmees blijkt pestvogel

Wat een goed straatje heb ik ontdekt! Ik liep er vaak langs met de hond en nu ik niet meer met de hond wandel, wandel ik tegenwoordig wel eens naar de supermarkt, in plaats van dat ik op de fiets ga. Twee weken terug zag ik een ijsvogel en vandaag een aantal pestvogels. Ik liep naar de waterkant om te kijken of ik mooie ijsfoto's kon maken en zag een vogeltje de wal in vliegen. Bijzonder, ik volg de vogel de boom in, niet klimmend, wel kijkend.
Bijna onzichtbaar, maar omdat ik weet dat hij er zit tuur ik me suf. Na een paar minuten besef ik dat heel de boom vol zit, hahahaa. Dan denk ik altijd aan het verhaal van de Indianen die een enorme boot niet zagen omdat ze niet wisten wat een boot was. Of het nu een Indianenverhaal is weet ik niet, ik denk er wel eens aan als ik iets niet zie, zoals de ijsvogel en de pestvogel. Ik kende de vogels niet, zij mij ook niet. Dus ging er vanuit dat het kuifmezen waren. Ze hadden immers een kuif. Maar thuis de foto's vergeleken met de kuifmees zag ik behalve de afmeting en de kuif geen overeenkomst. Toen ik de ijsvogel zag en aangesproken werd door een man met hond, vertelde hij, nadat ik hem de ijsvogel had aangewezen, over het spotten van de pestvogel. Dus daar ging ik naar kijken en ja, het is er eentje. Nou een hele groep.
Wat zou dat dan zeggen over mij? Ik had niet zwerfvuil geruimd, geloof ik. Weet dat niet eens meer zeker. Ik doe dat zo automatisch tegenwoordig. Sta ik niet meer bij stil. Maar toch, een pestvogel zien is heel bijzonder. Vooral omdat ze zich grappig kunnen opblazen, als die kabouters van bouterdart.
De herkomst van de naam nog even opgezocht, en het heeft niets met pesten te maken, maar natuurlijk met de pest. Nou ik denk daar anders over want zie dan die eerste foto rechts. Hoe grappig die pestvogel om het bochtje van de tak zit te gluren naar mij! Wat een grappige foto.
Ik zag ook nog de maan en meeuwen op het dak van een huis in het water op het ijs.