maandag 26 januari 2015

Terug om vooruit te gaan

Tijd lang stil gestaan wat vrij werk maken betreft door vakantie, ziekte en het overlijden van mijn lieve vriendin Mieke. Nu ik de draad aan het oppikken ben doe ik dat met het terug grijpen naar waar ik ben gebleven en vandaar weer te starten met nieuwe dingen.
Ik begon vorige week al met Valentijnsdag cadeaus, die ik al eerder had bedacht en gemaakt, maar dan nu in zwart/wit, voor de winkel 'Gek op zwart/wit'. Toen maakte ik een nieuw werk, een koffie kopje met kant, een beloofd cadeau voor Manon 'Kant oor II' en gister ging ik terug naar Springsnow Amsterdam. Vorig jaar lente deed ik mee aan deze expositie en hopelijk dit jaar weer. Vandaag ben ik de dag begonnen met Springsnow inspiratie opdoen door sprookjes, mythen, sagen en legendes te gaan zoeken en lezen over de iep. Al snel zag ik de iepen zaad confetti overal in.
Daarna pakte ik mijn rare dieren dingen geïnspireerd op het werk van Jeroen Bosch weer op. Ik had daar vast al een werk titel voor, maar die is me ontschoten. Verder schrijf ik wat teksten over mijn werk, aangezien ik donderdag wellicht iets mag gaan zeggen over een foto van mij, op tv bij Fotostudio de Jong. Het is een live programma, dus dan is het wel handig om de tekst een beetje voor in de mond te hebben liggen. Wilfried de Jong bezocht ik vroeger wel toen hij nog in cabaret duo 'Waardenberg en de Jong' zat en toen was hij al bijna niet te volgen snel, (en ook smerig, jak bah, heel goor). Mijn antwoord zal nooit zo snel zijn als zijn teksten, dus een goede voorbereiding zal vast wel wat helpen. En als voorbereiding ging ik naar de kapper. Want wie zong dat toch ook al weer: 'als je haar maar goed zit, dan zit je haar wel oké'? Vulcano
En ohja, over terug grijpen gesproken. Teun is bijna jarig en dan koken we altijd voor onze vrienden. Het toetje is standaard hangop. Die moest ook even gemaakt, want als je terug grijpt, dan moet je het ook goed doen. Een tekst die ik kort geleden ergens las, staat gegrift in mijn geheugen en strak op mijn netvlies: 'Life is short, eat dessert first' hmmmmmmm. Gisteravond als toetje en vanmorgen als ontbijt met muesli. Heerlijk.