vrijdag 31 juli 2020

De klei kick

Met m'n ingewanden blij van de klei. Ja, begonnen. Al een tijdje was er het verlangen om weer eens wat van klei te maken. Vandaag gedaan. Ik zette de eerste kastdeuren van mijn klei atelier open. Daar waar alle gietmallen en engobes staan. Ik voelde me gewoon fysiek dol gelukkig worden. Oude liefde roest niet.
Wat gebakken werk geglazuurd, met transparante glazuur. Glazuur voor dummies. Daarom is die bij het aanbrengen roze. Blijft dus niet roze. De kleurstof is aangebracht zodat je weet waar het glazuur zit.
Ook wat patronen gekwast met engobes. Nu stoken en wachten. Zo spannend en leuk. Die verrassing van de deur van de oven na het stoken openen. Dat is denk ik de kick.
Wel vroeg ik me af waarom ik tijdens een snikhete dag begin met fysiek werk. Gelukkig was er aan het einde ook nog een frisse duik in zee bij zonsondergang.