woensdag 21 maart 2018

Paasvee ons carnaval en de trekker met gezicht

Vandaag is het carnaval van Schagen, ze noemen het Paasvee en de praalwagens zijn koeientrailers. Er zijn verschillen maar ook overeenkomsten, zoals het samen vieren en drinken. Eén van de verschillen zijn de aanwezige van dikbillen bij dit feest. Ik vind het niet heel leuk, zielig vind ik het. Eerst geschoren, dan met de trailer naar de markt en dan naar de slager.
De kerk was ook open, daar kom ik dus bijna nooit, de grote kerk van Schagen, best gek, want ik kijk er graag naar. De zijdeur is de entree tegenwoordig, vroeger nam ik die als kind om te gaan knutselen. Na kerkbezoek lopen we de Paasveetentoonstelling, ofwel markt, over.
Zucht, je kunt direct de koe op een broodje eten. Op de markt naast de dikbillen staat een kraam met broodje warme dikbil. Ik vind het gek en zielig. Die ene stier heeft zelfs nr. 112 aan z'n nek.
Maar ik vind mijzelf ook gek en zielig, want een paar honderd meter verder, op aan het eind van de markt, ruik ik vis en zie mensen kibbeling eten. Ik heb trek in kibbeling. Ik koop gevulde koeken en ga thuis een kop koffie drinken met een verse koek, goed voor mijn dikke billen.