zaterdag 17 maart 2018

Met glans gestookt

Ik heb een houtje touwtje oven, zo eentje van vroeger, of zo. Weet ik het. Ik heb een eenvoudige oven, zonder computer die de stook voor mij doet. Ik moet met wiebelige knoppen de temperatuur instellen en in drie of vier stappen handmatig de stook doen.
Door, met of vanwege, de wiebelige knoppen is het soms fantastisch gelukt en soms is de glazuur nog mat. De oven heeft de temperatuur niet gehaald. In het begin dacht ik dat ik helemaal niet kon glazuren. Nu blijkt dat ik niet heel best kon glazuren, maar dat de oven ook onstabiel is en dat leer ik dan weer bij Olga de Ruiter in Waarland, dat dat niet te doen is. Dat zegt Olga.
Dus nu vind ik mezelf ook nog eens super knap. Dat ik zo vaak een prachtige glazuurstook produceer.
Vandaag ging, nou ja vannacht ging de deur open en kwam er wat plakwerk uit, de glazuur was nogal vastgeplakt aan kommetjes en lepels, ovenplaten. Nog even met de drebel aan de slag.
Ook kwam Evie, van Evielfie check haar instagram account, haar Sonny Angel poppenhuis servies er prachtig uit, en van mij ook nog glimmende lepels en eierschalen. Het was weer een goeie stook.