maandag 27 oktober 2014

Bergen kunst10daagse gelukkig: Vincent is gek

Gister gingen we naar Bergen - NH voor de kunst10daagse. We begonnen bij boekhandel Thomas, daar was werk van Monique de Leeuw, zoals altijd mooi.
In het centrum van Bergen was veel kunst, maar dan heb ik het eigenlijk over nep, wat een wanvertoning. Het werk wat ik zag was zo lelijk en nep als de strakgetrokken gezichten met veel foundation of zonnebankbruin en de loslopende opgespoten lippen. Ik dacht dat ik zou sterven als mens daar in het centrum van Bergen op de laatste dag van de kunst10daagse. Heel het centrum vol lelijke dingen, onder de naam kunst, verschrikkelijk voelde ik mij en ging twijfelen over mijn eigen waarde als beeldend kunstenaar.
En toen was er het eerste lichtpuntje: 'Niet de voorkant' zag in in het raam. Er verscheen een glimlach op mijn gezicht. De redding kwam van de humor in het werk van Vincent Bakkum. Binnen was het werk van onder andere Vincent Bakkum te zien met op de muur een A4tje met de tekst: 'Vincent is gek'. Dat maakte veel goed. Daarna ook genoten van Stadspaviljoen Noord, mooi met zorg en smaak getoonde expositie, toen Pé Okx met een prachtige Kamerinstallatie een video-installatie die mij inspireerde en deed verlangen naar het maken van een nieuwe video-installatie. Als laatste, na tip van Pé Okx was ik blij om de expositie Handpalmkunst van stichting Artless te mogen zien.

























Pé Okx exposeerde bij Schless Art, een prachtige plek, een oude boerderij nu galerie midden in het land tussen de koeien van Bergen.
Hier een stukje van de Kamerinstallatie van Pé Okx. Pé had in een huiskamer zijn installatie, de ramen waren afgeplakt, op een aantal spleten na. Daar kon doorheen gekeken worden door de bezoeker. De speaker speelde buiten de muziek af. Mooi Pé Okx, goed gedaan daar op het platteland van Bergen, en zoals je zelf al zei: 'Op de mooiste plek van Bergen'.

Vincent Bakkum - Monique de Leeuw