donderdag 24 april 2014

Groeipapier aan de lijn

Plannen is wel een dingetje wanneer je groeipapier wilt gaan maken. Zo begon ik gister rond 1 uur in de middag met papierpulp maken. Papierpulp maakte ik van oud papier en eierdozen. Schepte met zeef uit water, ik gebruikte uiteindelijk een grotere bak dan de emmer op de foto. Dat schept beter.
Rond een uur of 5 voegde ik het zaad toe en daarna moest het dus af, anders had ik in de morgen een emmer met ontkiemend pulp. Ik kocht munt, kamille, klaproos, margrietjes, vergeetmenietjes, tuinkers (want dat doet het bij mij tenminste altijd) en  meer vooral kleine zaden.
Het papier schepte ik en klopte het af op katoen. Daarna perste ik het meeste water uit het papier door snijplanken onder en boven in te zetten en twee stenen onder en boven te leggen. Dan er even op gaan staan. Blijf net zolang staan tot het water niet meer loopt en begint te druppelen.
Het papierpulp blijft goed plakken op het katoen, das handig.
Ik hing het gisteravond in mijn atelier te drogen. Das dus best onhandig, want natuurlijk droogt het buiten beter. En zo kwam het dat het eerste wat ik deed vanmorgen is al de lapjes 1 voor 1 op de droger buiten hangen....... Best een wandelingetje. Dus begin in de ochtend, en / of maak kleine hoeveelheden, helaas is dat niet aan mij besteed.
Ze drogen wel lekker snel. Straks ga ik ze tussen boeken pletten en morgen vormen eruit knippen en misschien bestempelen.
Vink, weer iets gedaan wat al een tijd op de verlanglijst stond. Het gaat sinds het ao mini project reuze snel met mijn verlangens. Floep.
Als je het niet zelf wilt doen: Zondag zijn ze tussen half 12 en 17 uur te koop tijdens de Bloeiend Zijpe wandeltocht op de Koningskunst Vrijmarkt. Bloeiend Zijpe, Bollenoord, 't Zand.
de eerste klaproos van het jaar - papierpulp maken
zeef voor het scheppen - steen om het water uit het papier te persen 




















papier kleeft goed aan katoen waardoor je het goed kunt ophangen

drogen buiten in de zon