donderdag 5 augustus 2021

Uit vliegen

Ze gingen de lucht in. Het hing in de lucht. Het vloog door de lucht. Als je zou willen leren vliegen, dan is dit de juiste dag. Het heeft vast met de luchtdruk te maken. Een agenda zoals de onze hebben ze vast niet. Uitvliegen om te paren met de mieren uit een ander nest. Heel bijzonder dat alle mieren uit de buurt vanmiddag gaan vliegen. De meeuwen hebben die agenda ook niet. Maar ook die weten dat het de dag is. Dubbele zwermen. Dol op.
Voordat ik het zag pakte ik een werk op waar ik al een tijdje terug aan begonnen was. Gaat ook over vliegen. Ook over zwemmen en vissen, kleur en veel. Tijdens het werk probeerde ik uit te vissen waarom ik zo blij word van dit. Misschien door mijn tijd als kind in de dierenwinkel van de Betue, in de Herenstraat. Daar kon ik ongezien naar de gekleurde vogeltjes en vissen in het aquarium kijken. Er was achter in de winkel een smal pad gemaakt vol met kooien en aquariums van de grond tot aan het plafond. Overal waar je keek waren dieren in beweging in een verlichte bak.
De werken op mijn eindexamens van de Rietveld en de AHK waren daar ook op geïnspireerd. Water, licht, dieren, verwondering en veel.