vrijdag 1 mei 2015

Mijn leven als kunstenaar in Schagen

Kunstenaar in Schagen. Ik ben echt zo boos!!! Eerst tot 10 tellen voor je iets gaat zeggen of schrijven. Ik weet het.
Ik mag mijn kunst installatie niet over het water bij Noord 48 / Rapenpad Schagen hangen. Het is gemeente grond en het gaat over de openbare weg, en dat was niet de afspraak met de organisatie ASK / KIS - Kunst in Schagen van de expositie 'Stoelendans' geweest.
Dit kreeg ik zojuist van Irene van der Veur te horen. De afspraak met de gemeente was dat de kunstwerken op privé gebied zouden blijven.
Zo ging het: Dinsdag na overleg met de eigenaar van Noord 48 Schagen, Klaas Ploeger, ben ik spontaan naar het gemeentehuis van Schagen gefietst om te informeren over de mogelijkheid om mijn installatie te bevestigen aan lantaarnpaal en boom. De volgende dag was mevrouw Ciska Boersma, die er over ging, aanwezig. Na telefonisch contact mocht ik mijn verzoek uittekenen en naar de afdeling vergunningen mailen.
Gister kreeg ik via de mail antwoord van Ciska Boersma van gemeente Schagen om de draden over het water naar de bomen te spannen. Citaat mail: "In antwoord op uw vraag kan ik u het volgende zeggen: het verbinden van een dergelijk kunstobject met vliegertouw is i.v.m. de veiligheid niet toegestaan. Wel kunt u binddraad gebruiken dat ten alle tijden goed zichtbaar is. Wanneer u dit aan een boom wilt bevestigen dient u er rekening mee te houden dat alvorens u het binddraad aan de boom vastmaakt u eerst een zgn. boomband (b.v. een strook jute of een autogordel mag ook) om de boom bevestigd.
Het bevestigen aan verkeerspalen of lantaarnpalen is niet toegestaan daar de mogelijkheid bestaat dat deze door de wind uit het lood komen te staan."


Net word ik dus door Irene van der Veur van organisatie expositie "Stoelendans", dit ter ere van het 600 jaar Schagen, gebeld dat zij door mevrouw Bos gemeente Schagen is gebeld dat ik geen toestemming krijg. Mevrouw Bos heeft nadat ze hoorde van mijn aanvraag naar Irene van der Veur gebeld met het verbod om de kunst installatie te plaatsen over de gemeente grond. Bij toch plaatsen zal de installatie  worden weggehaald, niet heel erg dacht ik nog, we hebben dan nog altijd de foto's, maar we zouden ook een boete krijgen van de gemeente. Dat is een goede reden om het niet te doen. Volgens Irene van der Veur zou het ook mooi zijn om de installatie over het parkeergedeelte van Noord 48 te maken. Daar gaat het niet om. Alles is mogelijk. Zo kan ik ook de stoel beschilderen met apenkoppen. Het leek me juist zo'n prachtig beeld over het water van Rapenpad.
Ik toch mevrouw Ciska Boersma even gebeld voor uitleg. Hoofd argument was dat het nu eenmaal met de organisatie van expositie 'Stoelendans' ASK / KIS was afgesproken dat het op privé grond zou blijven. Nog een argument is dat ik niet in de organisatie van de expositie zit. Een ander argument was dat er fietsers onthoofd zouden kunnen worden, al gebruikte mevrouw Boersma deze woorden niet en zei mevrouw Boersma ongeveer dit: 'We weten allemaal wat er dan zou kunnen gebeuren.' Kijk naar mijn foto. Waar is de ruimte om te fietsen? En hoe lang moet je als fietser zijn om een draad op 4 meter hoogte tegen te komen? vroeg ik nog in een poging de vergunning toch voor elkaar te krijgen.......
Toen ik niets meer had toe te voegen aan mijn verhaal zei mevrouw Boersma de wonderlijke woorden 'Als creatief persoon komt er vast nog iets anders moois uit u handen.'
Mijn gevoel zegt nu al een tijdje 'stoppen met deze expositie' want ik heb ooit afgesproken om geen concessies in mijn kunst te doen tenzij er voor wordt betaald. Ik heb 10 euro betaald om deel te nemen. Dus ik denk het wel nu wel zeker te weten.
Ik ben verdrietig. Ik denk altijd dat als je het aardig vraagt dat er dan over gesproken kan worden.
voorstel installatie Noord 48 / Rapenpad