zondag 3 maart 2024

Kleien

Eindelijk kon ik weer kleien. Het is een eeuw geleden dat dat kon. In verband met verbouwing was er veel gips, en geen ruimte. Nu had ik de hup en heb vier dagen opgeruimd om weer te kunnen kleien. Gips en klei gaan namelijk slecht samen. Ze gaan overigens prima samen, zolang gips in één vorm zit, zoals een mal. Maar wanneer het kleine stukken of brokjes zijn dan is het super gevaarlijk met klei. Want als er een stukje gips in de klei komt dan kan het een ontploffing veroorzaken in de oven. Rond het stukje gips in je klei zit lucht. Lucht bestaat uit water en dat gaat dan koken en verdampen. En bam! dan kan het je werk vernielen. Dat is stom. Dus heb ik heel lang moeten wachten. Er zijn even geen klussers. Dus ik greep mijn kans. Heerlijk. De zon scheen en ik heb zelfs het werk in de mallen buiten laten drogen.
Als traktatie voor zoveel geluk at ik buiten in het zonnetje een heerlijk vers croissantje.