dinsdag 10 mei 2022

De wielewaal gespot

Altijd wakker met een wijsje in m'n hoofd. Vandaag was dat " Dudeljo klinkt zijn lied... Dudeljo en anders niet. Kom mee naar buiten...." Want vandaag gingen Jos en ik (voor het eerst) mee op een vogelspot excursie. Met als doel de wielewaal te spotten. Had ik van Mars voor mijn verjaardag gekregen. Want na tien keer (niet overdreven) het boek Dudeljo van Hans Dorrestijn te hebben gelezen wilde ik nu ook wel eens op excursie om de wielewaal te zien.
We gingen in een klein busje achter de wielewaal aan. Nou! We stappen het busje uit bij Lauwersoog en horen het direct. Wat een geluk! Twee minuten later vliegt er eentje langs. Dudeljo deden mijn ingewanden van een geluk. Top om zo'n knalgeel geval te zien vliegen. Dat ik de wielewaal zag kwam ook door de verrekijker die ik tijdens de excursie van Birding Holland mocht lenen. Want ze bleven wel op afstand en of hoog in de populieren. Super mooi om die vogel te zien gaan. Een kanarie, maar dan niet.
Aangezien ik een klikklak toestel heb en geen toeter waar je van Den Bosch tot aan Lauwersoog kunt inzoomen en nog de vogel scherp in beeld heb, heb ik slecht bewijs van het spotten. 
Aan de kust zagen we ook nog een knalrode, of wat minder knal, Rosse franjepoot. Bij de bus zat een kwikstaart en in het ziet zaten mannetjes van de baardmannetjes. En snorders. Die hadden de baard gekortwiekt.
Een fijne excursie met als toetje een vink, een kikker en de sikke ouwe grauwe sokkenwasser.