woensdag 11 november 2015

Hemelse Sint Maarten

Wat was het een mooie avond die 11de van de 11de 2015! Als kind was ik al dol op Keuvelen. Dagen werd er door mij en buurmeisje Mirjam of andere vriendinnen geknutseld aan onze keuvel. Toen wij voor het eerst uit Amsterdam (14 jaar weggeweest, en dus Sint Maarten gemist) in Schagen Keuvelen / Sint Maarten meemaakten, zag ik dat de buren de tuin en voordeur gezellig hadden gemaakt met kaarsen en lichtsnoeren. Ha! Dat kan ik ook! en deed ik ook. Gezellig.
Kon ik dan eindelijk naar de HEMA voor de letterverlichting. Ik kon van de O, de P en de I precies mooi mijn logo maken. Ik hou van de HEMA.
Nu ik een zaak heb in het centrum van Schoorl ging ik pas echt uitpakken. Ik ging dinsdag naar de Sligro om likschelpen te kopen. Kar raakte natuurlijk vol met allerlei speeltjes en zoetigheid. Ik kon nu heel Schoorl en omgeving voorzien van snoepgoed. 's Middags maakte ik de uitdeelzakjes. Ik stempelde en naaide ze, alsof het een cadeautje was.
Vijf uur sluit mijn winkel Op. Ik dacht dat de allerkleinste wel vanaf 5 uur, wanneer het een beetje schemerig werd, zouden starten. Maar om kwart voor 6 (ik dacht dat het minstens half 7 was, zo voelde het) had ik de eerste kinderen aan de deur bij Op. Bij een van de eerste kinderen, jongens, gevoed door facebook berichten dat het alleen om snoepgoed ging, maakte ik de fout door tussen het zingen door te zeggen, dat ze niet verder hoefde te zingen, de traktatie zo wel kregen. De gezichten betrokken een beetje. O, hier ging het de kinderen om het geheel.
Daarna heb ik al de liedjes afgeluisterd en wat zaten er parels tussen. Korte liedjes maar ook hele mooie en lange liedjes, allemaal even prachtig. Voor het mooiste (van al de liedjes genoten, maar ik oefen alvast voor volgend jaar, dan doe ik de keuvelkeuring, bedacht ik zojuist na bericht van Rosemarie) lied werd tijd genomen. Een slokje water door de moeder, aftellen en prachtig ingezet, en bijna direct gevolgd door een tweede stem. Wat ontroerend prachtig mooi zeg.
Het groepje stoere jongens wat erna kwam had zelfs afstand bewaard om de moeder en dochter de ruimte te geven. Toen het hun beurt was zei een van die moeders iets van 'Nou moeten jullie daar ook wel wat tegenover stellen jongens', en ze gaven elkaar een arm en zongen arm in arm en wiegend hun lied. Wat een juwelen daar op de Paardenmarkt 29a. Een ander groepje van de vrije school haalde God er zelfs bij. En terecht, zo was het: Het was een hemelse Sint Maarten.