zaterdag 25 september 2021

Perzische en antieke juwelen

De dag begon als alle dagen in Lissabon, met koffie bij het raam, de vogels, de toren en het paleis. 's Middags gingen we naar het Museu Nacional de Arte Antiga voor het schilderij 'Antonius drieluik' van Jeroen Bosch. Mijn inspiratiebron voor de serie Stofwisseling. Toen ik dat daar zag in 2014 ben ik aan de serie begonnen. De humor die ik zag deed mij realiseren hoe grappig het leven en een kunstwerk kan en mag zijn. Een soort toestemming om het leven en mijn werk luchtiger te laten zijn. Het leven is al serieus genoeg.
Wederom een aardige tijd voor het schilderij doorgebracht. Telkens weer nieuwe ontdekkingen van vreemde wezens, combinatiedieren, rare taferelen en grappen en grollen, ook trollen. Verderop stond ook nog een beeldhouwwerk van August Rodin. Van zijn werk blijf ik ook altijd fan. Zelfs zijn naam in het steen vind ik mooi. En naast al dat pronkwerk zag ik een lieve Maria. Je zou haar toch zo mee naar huis nemen.
Na het museum wandelden we terug en onderweg, want toch in de buurt, namen we een afslag bij Belém voor een Pastéis de Belém, hmmmmmmmmmmm. Krakend en kakelvers, hmmmmm.
's Avonds samen bakken, koken en eten. Vanwege een schouderblessure van de gastheer mocht ik zijn rechterarm zijn. Het brood kneden en vouwen. Fijn werk en voelde heel verantwoordelijk. Op de foto zie je het resultaat. En inderdaad er ligt een schaar. Dat is volgens Mario de beste methode om een stuk focaccia te verkregen. Op de Pippi Langkous spaghetti eten manier: knippen. Ook maakten we Perzische juwelenrijst. Alleen al om de naam ben ik verliefd op deze maaltijd. Het is dan ook mijn favoriete rijst gerecht. Als kind at ik al graag de korst van de nasi van bodem van de pan. Die was ontstaan bij het voor de tweede dag opwarmen van de nasi. Hier is dat de bedoeling. Verrukkelijk. Wederom een verrukkelijke dag.