donderdag 29 juni 2017

Westfriese privé optocht

Opgewonden sprong ik op toen ik in de verte de klanken van de Uienhoop hoorde. Vandaag is de Westfriese markt weer begonnen. De eerste van tien. De optocht kwam door mijn straat. De straat van mijn winkel. Ik had een gevoel van privé optocht. Als je hem op de markt wilt zien, sta je drie rijen dik. In de Herenstraat sta je eerste rang. Ik heb genoten van de prachtige paarden en de verkleedpartij.
Ik snap wel waarom ik zo van paarden, verkleden, kadetten en kant hou. Dat is gevoed toen ik als kind ook mee liep in de optocht, soms op een kar of koets of lopend. Daarna dansen en de kinder broodmaaltijd. Zachte kadetten met roomboter, hadden wij thuis nooit, en kaneel en suiker. Een beker melk ook, hadden wij ook nooit thuis. Mijn pa zei altijd dat melk voor kalfjes is. Die beker, voor veel te volle melk van de boer, zette ik dan ook altijd op z'n kop. Zodat er niets ingeschonken kon worden.
Voor lunch haalde ik vandaag bij bakker Slijkerman om de hoek een zak zachte kadetten, hmmmmmmmm.