zondag 5 juni 2022

Wonderschone tuin en expositie Elspeth Diederix

Opening expositie Elspeth Diederix in Rijksmuseum Twente met Mars en Teun. Van Monique hoorde ik al goede verhalen over het museum. Alles wat ze zei klopt. Een prachtige expositie van Elspeth, zelfs ontroerend. Of is dat de crisis traan? Het opgehoopte gemis van kunst en live muziek op mijn emotie-klier. Wat geniet ik toch van kunst.
Elspeth is echt goed, grappig, speels, scherp, mysterieus, mystiek en een wonder op zich.
Haar werk en tuin zijn in goed gezelschap. Mijn ingewanden hielden niet op met sprongetjes van geluk maken. Vette installaties van Zoro Feigl en Philip Vermeulen. Ook een tuin van Claudy Jongstra, ben ik ook al fan van, Claudy was de eerste maker van een tuin onder de noemer 'Green lab' van het museum.
Onder de indruk van de collectie loop ik door de zalen en zie naast 'oud werk' zoals hoort bij een Rijksmuseum werk van Arno Kramer, Monique Bosman, Berend Strik, Karin Alink en Renée Kool. Toe kregen we een openingswoord van Arnoud Odding, een twee gesprek met Elspeth, een kleurrijk vegetarisch buffet met eetbare bloemen en na afloop op de terugweg een plons regen, goed voor de tuin.