zondag 24 maart 2019

Poppies komen op zondag

Twee nieuwe werken in de serie 'Schijnen in kwetsbaarheid'. Een serie die gaat over fouten maken, in de spiegel kijken, kwetsbaarheid, liefde en toegeven. Plus een zin die steeds op komt in deze 'zijn we niet allemaal een beetje gebroken'. Volgens mij komt het uit een liedje, het is in het Nederlands in mijn hoofd blijven steken. Een reminder dat we best wel op elkaar lijken, al verafschuwen we elkaar soms, is het niet de spiegel waarin je kijkt.
Ooit ging ik met Mieke naar een wonder tuin, in Groningen. We grepen alles aan om maar niet dood te gaan, baat het niet dan schaadt het niet. Daar volgden we een meditatie en Mieke was na de meditatie heel kritisch. Ik veegde mijn tranen en wist dat ze gelijk had. Je kunt iedereen wel aan het huilen krijgen met een meditatie over madeliefjes die gekopt worden, en dan zo sterk zijn, dat ze gewoon weer terug groeien, zei ze. Mooi Mieke was heel mooi, in alles. Een voorbeeld voor mij voor genieten, liefde, leven en lachen.
Waar precies de associatie met de klaproos en de madelief-meditatie vandaan komt, ik vind de klaproos voor kracht en onverwoestbaarheid staan. Zo statig zwierend langs een arm zanderig strookje grond, langs het spoor of de weg. In mijn tuin zijn ze welkom. Ik denk dat ik er vijfhonderd miljoen zaadjes in heb zitten. Helaas komen alleen de gele op. Daar ben ik overigens wel heel blij mee! Elk jaar probeer ik weer rode te zaaien. Dat doe ik ook. Ik probeer elk jaar weer dat ze opkomen. Dit keer heb ik ze, een paar dagen terug, binnen in mijn atelier gezaaid, op een bedje van koffieprut en cactus-potgrond. Elke dag ga ik hoopvol kijken.
Ook had ik nog van jaren terug groeipapier kaarten liggen. Die heb ik ook van de week in onze tuin gelegd, met wat verse cactus-potgrond en koffieprut erover heen. Daar ben ik nog minder zeker van dat ze opkomen, aangezien Pip vond dat dat wel lekker lag, zo in het zonnetje, met haar poezelige lange manen op de koffieprut. Nou als mensen je proberen wijs te maken dat je tegen de katten koffieprut in je tuin moet gooien, trap er niet in! Onze Pip lag er heerlijk op te soezen.
De koolmees is al verkocht! Joepie! Ik heb er nog wat aan verandert, vond het iets te plat, te vaal. Nu tevreden en gelukkig ook degene die hem in eerste instantie had gezien en interesse had. Pffff.
Wat was het heerlijk even in de tuin kop koffie extra lang in de zon drinken.