vrijdag 22 juni 2018

Op atelier bezoek bij Juul Bögemann

Vandaag was ik op atelier bezoek. Juul Bögemann heeft ook een heerlijk atelier met uitzicht op groen. Zij heeft zelfs uitzicht op een biologische boer. Niet perse dat ze heel de dag naar de boer of boerin zit te kijken, wel kan ze heel de tijd naar de bloei en groei van biologische bloemen, groente en fruit kijken.
Er stonden de meest prachtige bloemen en een witte framboos. Die wil ik nu dus ook, bij mijn atelier in Sint Maartensbrug! Ja! Plek zat.
Juul toonde haar onderzoek met klei, zo rauw uit de bodem. Een tijdje terug heb ik klei uit eigen grond gehaald, gratis voorraad, met mooi verhaal, dacht ik.
Maar ik kwam allerlei beren op de weg tegen. Een aantal keramisten die ik vragen stelde over het werken met rauwe, klei, niet uit een pakje van de winkel, raadde het me ten strengste af.
Juul adviseerde om nooit meer advies te vragen en gewoon zelf gaan testen. Juul is goud, net als het veld rond haar atelier.